بنام خدا

وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
معاونت پژوهشی
كمیسیون انجمن‌های علمی ایران

اساسنامه انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه های خطی ایران
به شماره ثبت 52212 و شناسه ملی 14010292194
مصوب مجمع عمومی فوق العاده (نوبت اول) مورخ 1403/08/16

فصل اول – كلیات و اهداف
ماده 1:
به‌منظور گسترش، ترویج، پیشبرد و ارتقای علمی دانش کتابشناسی کهن (نسخه شناسی)، سند شناسی، فهرست‌نگاری، تحقیق و تصحیح نسخه های خطی و اسناد و توسعه كیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی، پژوهشی و فنّاورانه در زمینه‌ دانشهای بالا، انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه های خطی ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشكیل می‌گردد.

ماده 2:
انجمن، مؤسسه‌ای علمی، غیر انتفاعی، داوطلبانه و غیرسیاسی است كه در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی و فنّاورانه فعالیت می‌كند و از تاریخ ثبت، دارای شخصیت حقوقی است .

ماده 3:
مركز انجمن در شهر تهران است و شعب آن پس از تصویب هیأت مدیره انجمن می‌تواند در هر منطقه‌ای از كشور تشكیل شود.
تبصره: هیأت مدیره می‌تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مركز اصلی انجمن و اعلام آن در روزنامه کثیر الانتشار اقدام كند.
ماده 4:
انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشكیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم – وظایف و فعالیت‌ها
ماده 5:
به‌منظور نیل به مرجعیت علمی، گفتمان‌سازی، ترویج علم و دیپلماسی علمی، انجمن اقدامات زیر را به‌عمل خواهد ‌آورد:
5-1- انجام تحقیقات علمی، آموزشی، پژوهشی و فنّاورانه در سطح ملی و بین‌المللی با مشارکت پژوهشگران و متخصصانی كه به گونه‌ای با علم کتابشناسی تاریخی (نسخه شناسی) و سند شناسی سر و كار دارند؛
5-2- همكاری و مشاوره‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فنّاورانه با دستگاه‌های سیاستگذار و تصمیم‌گیر در سطح کشور در زمینه ارزیابی، بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در حوزه‌های علمی موضوع فعالیت انجمن؛
5-3- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز؛
5-4- ارائه خدمات علمی، آموزشی، پژوهشی و فنّاورانه؛
5-5- برگزاری همایشها و گردهمایی‌های علمی – تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه تخصصی، فن‌بازار، ایده‌بازار، میزگردهای تخصصی و … در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی؛
5-6- انتشار كتب و نشریات علمی؛
5-7- ارزیابی و ممیزی بر آثار علمی برجسته، نوآوری‌ها و فرضیات جدید و موارد ارجاعی در حوزه تخصصی انجمن؛
5-8- برگزاری جشنواره‌ها و جوایز علمی ملی و بین المللی در حوزه تخصصی انجمن.

فصل سوم – انواع و شرایط عضویت
ماده 6:
انواع و شرایط عضویت در انجمن عبارت است از:
6-1- عضویت پیوسته:
مؤسسان انجمن و كلیه افرادی كه حداقل دارای درجه كارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط با تحقیق و تصحیح و فهرست نگاری (توصیف) نسخه‌های خطی و اسناد (بین رشته ای) باشند، می‌توانند به‌ عضویت پیوسته انجمن درآیند.

6-2- عضویت وابسته:
اشخاصی كه دارای مدرک كارشناسی در یكی از رشته‌های بند 6- 1 باشند و نیز اشخاص دارای درجه كارشناسی یا بالاتر در سایر رشته‌ها که حداقل به مدت پنج سال به نحوی در یكی از رشته‌های مذكور در بند 6- 1شاغل باشند، می‌توانند به ‌عضویت وابسته انجمن درآیند.
6-3- عضویت دانشجویی:
دانشجویانی كه در مقطع کارشناسی رشته‌های مندرج در بند 6-1 به تحصیل اشتغال دارند می‌توانند به عضویت دانشجویی انجمن درآیند.
6-4- عضویت افتخاری:
شخصیت‌های ایرانی و خارجی كه مقام علمی آنان در زمینه‌های برشمرده در این اساسنامه حائز اهمیت باشد یا در پیشبرد اهداف انجمن كمكهای مؤثر و ارزنده‌ای کرده باشند می توانند به عضویت افتخاری انجمن پذیرفته شوند.
6-5- عضویت حقوقی
كلیه سازمان‌ها و اشخاص حقوقی دولتی یا خصوصی كه در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فنّاورانه مرتبط، فعالیت دارند، می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.
تبصره 1: افراد دارای درجه كارشناسی در یكی از رشته‌های مذكور در بند 1-6 می‌توانند با تصویب هیأت مدیره پس از دو سال عضویت وابسته، به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره 2: اعضای حقوقی، عضو وابسته انجمن بشمار می‌آیند.

ماده 7:
هر یكی از اعضاء سالانه مبلغی را كه میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می‌گردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهدكرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضویت، هیچ‌گونه حق یا ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی‌كند.
تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
 
ماده 8:
عضویت در انجمن با تحقق یكی از موارد زیر خاتمه می‌یابد:
8-1- ارسال کتبی یا الکترونیکی استعفای عضو متقاضی با تایید هیأت مدیره؛
8-2- نپرداختن حق عضویت سالانه به مدت 2 سال متوالی؛
8-3- فوت عضو انجمن؛
8-4- تصویب مجمع عمومی.

 فصل چهارم – اركان انجمن
ماده 9:
اركان اصلی عبارتند از:
الف: مجمع عمومی ب: هیأت مدیره ج: بازرس
الف: مجمع عمومی
ماده 10 :
مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته انجمن به صورت عادی یا فوق‌العاده تشكیل می‌شود.
10-1- مجمع عمومی عادی، حداقل سالی یكبار تشكیل می‌شود و با حضور هر تعداد از اعضای پیوسته انجمن رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با اكثریت آراء حاضران (حضوری – مجازی) معتبر است؛
10-2- مجمع عمومی فوق‌العاده در موارد ضروری با دعوت هیأت مدیره یا بازرس و یا به تقاضای كتبی یك سوم اعضای پیوسته انجمن تشكیل می‌شود و با حضور حداقل یک دوم اعضای پیوسته انجمن رسمیت می یابد و تصمیمات آن با تأیید دو سوم اعضای پیوسته انجمن حاضر در جلسه (حضوری – مجازی) اعتبار خواهد داشت؛
تبصره 1: جلسات مجامع عمومی به صورت مجازی یا حضوری و یا ترکیب دو روش، برگزار می‌شود.
تبصره 2: انتخابات اعضای هیأت مدیره و بازرسان به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه های مورد تایید کمیسیون انجمن‌های علمی، انجام می‌شود.
تبصره 3: دعوت از اعضای پیوسته برای تشكیل مجامع عمومی باید حداقل 15 روز قبل از تشكیل مجمع و با ارسال پست الکترونیکی و درج در پایگاه اینترنتی انجمن به نشانی Makhtootat.ir صورت پذیرد.
تبصره 4: یك‌سوم اعضای پیوسته می‌توانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشكیل مجامع عمومی نمایند مشروط بر اینكه هیأت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد. در چنین حالتی، دعوت کنندگان باید در آگهی دعوت به مجمع عمومی منتشر در روزنامه کثیرالانتشار و ارسال شده به نشانی پست الکترونیکی معتبر اعضای پیوسته، به عدم قبول و اجابت درخواست خود از سوی هیأت مدیره یا بازرس انجمن تصریح نمایند. دستور جلسه این مجمع‌عمومی، منحصراً موضوعی خواهد بود كه در تقاضانامه این گروه به هیات مدیره و بازرس مطرح شده است.
تبصره 5: شرایط تشكیل مجمع عمومی فوق‌العاده همانند شرایط تشكیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات آن با دو سوم اعضای پیوسته انجمن (حاضر در جلسه)، معتبر است.
تبصره 6: هیئت مدیره لازم است در اولین جلسه خود نسبت به تدوین آیین‌نامه انتخابات الکترونیکی اقدام نموده و آن را به تایید مجمع عمومی برساند.

ماده 11: وظایف مجامع عمومی
الف – مجمع عمومی عادی
بررسی و تصویب عملکرد و صورتحساب مالی (درآمدها و هزینه‌های سال مالی گذشته) و بودجه سال آتی انجمن
تصویب برنامه راهبردی و سالانه انجمن
تعیین مجرای رسمی اطلاع رسانی مجازی انجمن
بررسی و تصویب پیشنهادات هیأت مدیره و بازرس انجمن
تعیین میزان حق عضویت سالانه بر اساس پیشنهاد هیأت مدیره انجمن
برگزاری انتخابات اعضای هیأت مدیره و بازرس
دیگر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی باشد.

ب – مجمع عمومی فوق‌العاده

  • تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
  • عزل هیأت مدیره و بازرس
  • لغو عضویت اعضاء در صورت عدم رعایت مفاد اساسنامه یا عدم رعایت اخلاق حرفه ای
  • تصویب انحلال انجمن
    تبصره 1: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده کمیسیون انجمن های علمی ایران رسمیت می‌یابد.
    تبصره 2: مجامع عمومی توسط هیأت رئیسه‌ای مركب از یك رییس، یك منشی و دو ناظر اداره می‌شوند.
    تبصره 3: اعضای هیأت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‌شوند.
    تبصره 4: اعضای هیأت رییسه مجمع نباید از بین كسانی باشند كه خود را در انتخابات هیأت مدیره و بازرس، نامزد كرده‌اند و یا از اعضای فعلی هیأت مدیره باشند.

پ-هیأت مدیره
ماده 12:
هیأت مدیره انجمن مركب از 9 عضو اصلی و 3 عضو علی‌البدل است. كه هر 3 سال یكبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می‌شوند.
12-1- منتخبان نمی‌توانند بیش ازدو دوره متوالی به عضویت هیأت مدیره (عضو اصلی) انتخاب شوند؛
12-2- حداكثر 2 عضو مشمول بند (1-12) در صورت كسب بیش از سه چهارم آراء مجمع عمومی، می‌توانند برای دوره‌های دیگر به عضویت هیأت مدیره درآیند؛
12-3- عضویت در هیأت مدیره، افتخاری است؛
12-4- هیأت مدیره می‌بایستی حداكثر تا 15 روز پس از انتخاب شدن تشكیل جلسه داده و با رأی كتبی نسبت به انتخاب رئیس، نائب رئیس، خزانه‌دار و دبیر (هرکدام یک نفر) از میان اعضای هیات مدیره اقدام ‌نماید؛انتخاب و بکارگیری دبیر از بین اعضای هیأت مدیره انجمن، به صورت افتخاری است و از خارج هیات مدیره می تواند با پرداخت حق الزحمه باشد.
12-5- كلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای ثابت خزانهدار و یکی از دو امضای رئیس هیأت مدیره یا نائب رئیس همراه با مهر انجمن (حضوری – مجازی) معتبر می باشد و نامه‌های رسمی انجمن با امضای رئیس یا نائب رئیس همراه با مهر انجمن (حضوری – مجازی) معتبر است.
12-6- هیأت مدیره موظف است برحسب نیاز حداقل هر یکماه یكبار تشكیل جلسه دهد؛ جلسات می‌تواند به صورت مجازی یا حضوری ویا ترکیبی برگزار شود. فاصله بین ارسال دعوتنامه (از طریق پست الکترونیک انجمن یا پیامک) یا تلفن با تاریخ تشكیل جلسه هیأت مدیره، حداقل سه روز است.
12-7- جلسات هیأت مدیره با حضور بیش از نصف اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اكثریت آرای موافق، معتبر است؛
12-8- همۀ مصوبات هیأت مدیره، پس از امضای اعضای حاضر در جلسه (حضوری – مجازی) در دفتر صورتجلسات هیأت مدیره یا در بایگانی الکترونیکی و سامانه انجمن، ثبت و نگهداری می‌شود؛
12-9- شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات (اعم از حضوری یا مجازی) ضروری است و غیبت هر یك از اعضاء بدون عذر موجه به تشخیص هیأت مدیره و با تأیید بازرس تا 5 جلسه متوالی یا 7 جلسه متناوب در حكم استعفای عضو غایب خواهد بود؛
12-10- درصورت استعفاء، بركناری یا فوت هر یك از اعضای هیأت مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقیماندۀ دورۀ عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد؛
12-11- شرکت بازرس انجمن در جلسات هیأت مدیره بدون داشتن حق رأی (حضوری یا مجازی) مجاز است.
ماده 13:
هیأت مدیره نماینده قانونی انجمن بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:
13-1- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی؛
13-2- تشكیل کارگروه‌های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها؛
13-3- هیأت مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را كه ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال منقول و غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فك رهن و استقراض، به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول كه مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام دهد؛
13-4- جز دربارۀ موضوعاتی كه به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیأت مدیره كلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجمن دارا می‌باشد؛
13-5- تهیه گزارش سالانه و تنظیم صورتحساب مالی (صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن) برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر؛
13-6- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وكیل و حق توكیل به‌غیر؛
13-7- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شركت در مجامع علمی، آموزشی، پژوهشی و فنّاورانه داخلی و خارجی؛
13-8- اجرای طرح‌ها و برنامه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فنّاورانه در چارچوب وظایف انجمن یا حضور به عنوان ناظر در پروژه‌های مطالعاتی؛
13-9- جلب هدایا و كمك‌های مالی؛
13-10- اهدای بورس‌های تحقیقاتی و آموزشی؛
13-11- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع و همکاریهای علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری كشور؛
13-12- ارسال گزارش‌های لازم به كمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و سایر مراجع قانونی
13-13- تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مورد نیاز انجمن، تعیین مدیران، دبیران گروه‌ها و کارگروه‌ها و روسای شعب انجمن.
14-13- پیشنهاد اصلاح اساسنامه به کمیسیون انجمن های علمی قبل از طرح در مجمع عمومی
13-15- هیئت مديره موظف است ظرف حداكثر 4 ماه پيش از پايان دوره تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيئت مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي ظرف مدت حداکثر یک ماه براي بررسي به كميسيون انجمن‌هاي علمي ارسال نمايد؛
تبصره: هیأت مدیره و بازرس پیشین انجمن تا تأیید هیأت مدیره و بازرس جدید از سوی كمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری، مسؤولیت امور انجمن را برعهده خواهند داشت.
ج – بازرس
ماده 14:
مجمع عمومی عادی 1 نفر را به‌عنوان بازرس اصلی و 1 نفر را به عنوان بازرس علی‌البدل برای مدت 3 سال انتخاب می‌نماید.
تبصره: شرایط انتخاب مجدد بازرس، مانند شرایط انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره است.
ماده 15:
وظایف بازرس به شرح زیر است:
15-1- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی؛
15-2- بررسی گزارش سالانه هیأت مدیره و تهیه گزارش از عملكرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی؛
15-3- گزارش هرگونه تخلف هیأت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.
تبصره: كلیه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالی و غیرمالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیأت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس قرارگیرد.

دبیر
ماده 16:
وظایف دبیر انجمن به قرار زیر است:
16-1- ادارۀ امور جاری دبیرخانه؛
16-2-جمع‌آوری صورتجلسات و پیگیری تصمیمات متخذه؛
16-3- انجام امور محوله از طرف هیأت مدیره؛
16-4- تهیه گزارش عملکرد سالیانه انجمن جهت ارائه به هیأت مدیره.
خزانه دار
ماده 17:
وظایف خزانه‌دار به شرح زیر است:
17-1- رسیدگی به امور مالی انجمن؛
17-2- تهیه و تنظیم دفاتر قانونی و ارائه صورتحساب مالی (صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن) به مجمع عمومی و مراجع ذیربط؛
17-3- تسلیم سالیانه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی.

شاخه ها و کارگروههای علمی انجمن
ماده 18: انجمن می‌تواند شاخه‌های تخصصی مرتبط با حوزه‌های علمی-تخصصی مورد نیاز که مرتبط با وظایف و فعالیت‌های انجمن باشد (مطابق با آیین‌نامه مصوب کمیسیون انجمن‌های علمی) تشکیل دهد.

ماده 19:
انجمن می‌تواند کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی زیر را تشكیل دهد كه براساس شرح وظایفی كه از سوی هیأت‌ مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می‌پردازند.

  1. کارگروه و کمیته‌ های تخصصی همکاری های علمی و پژوهشی
  2. کارگروه انتشارات و فضای مجازی
  3. کارگروه ارزیابی عملکرد، آمار و اطلاعات
  4. کارگروه پذیرش عضویت و سازماندهی
  5. کارگروه روابط عمومی و امور بین الملل
  6. کارگروه مجامع عمومی و کمیته برگزاری انتخابات
    تبصره: انجمن بر حسب نیاز و متناسب با حوزه فعالیت خود مجاز به تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی دیگر می‌باشد و تهیه و تصویب آیین‌نامه تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی انجمن بر عهدۀ هیأت مدیره است.

فصل پنجم – بودجه و سایر مواد
ماده 20:
منابع مالی انجمن عبارتند از:
20-1- حق عضویت‌ اعضاء
20-2- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاوره‌ای، فروش كتب و نشریات علمی
20-3- دریافت هدایا، كمك‌ها و وقف
20-4- كلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهدشد.
 
ماده 21: درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به كمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ارسال می‌شود.
 
ماده 22: كلیه وجوه انجمن در حساب/ حساب‌های قانونی بانكی انجمن كه توسط هیأت مدیره در یك یا چند بانك افتتاح گردیده نگهداری می‌شود.
 
ماده 23: هیچیك از مؤسسین یا اعضاء انجمن حق برداشت یا تخصیص هیچ‌گونه سودی از وجوه انجمن را نداشته و خود و وابستگان درجه یك آنها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با انجمن نمایند.

ماده 24: كلیه مدارك و پرونده‌های مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت‌های انجمن در محل دفتر مركزی انجمن نگهداری می‌شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت‌دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده 25: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه و اعضاء هیأت مدیره و بازرس انجمن، پس از تایید كمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری معتبر خواهد بود.

ماده 26: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده 27: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیأت تصفیه ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدكرد. هیأت تصفیه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی‌ها، كلیه دارایی‌های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری، تبرعاً به یكی از انجمن‌های علمی كشور واگذار كند.

این اساسنامه مشتمل بر پنج فصل، 27 ماده و 18 تبصره در جلسه مورخ 16 آبان 1403 مجمع عمومی فوق العاده (نوبت اول) انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه های خطی ایران به تأیید و تصویب رسید.

هیات رئیسه مجمع عمومی